Les estratègies del Gran Premi d'Austràlia

2013-03-17 15:23

Escrit per: Òscar Daniel

La clau de la primera cursa ha estat aquesta: les estratègies. Cuidar els pneumàtics al màxim i aturar-se al moment ideal ha marcat la diferència. Els pneumàtics supertous s'han muntat perquè és obligatori, però s'han comportat molt malament i molt pocs equips han pogut fer-los durar una mica sense que els seus temps caiguessin en picat. Primer fem un cop d'ull a la taula d'aturades i compostos dels pilots que han completat el 90% o més de les 58 voltes:

 

Pilot Equip Total

Compost

inicial

Primera aturada Segona aturada Tercera aturada
K.Räikkönen Lotus 2 Supertou 9->Mitjà 34->Mitjà  
F. Alonso Ferrari 3 Supertou 9->Mitjà 20->Mitjà 39->Mitjà
S. Vettel Red Bull 3 Supertou 7->Mitjà 21->Mitjà 37->Mitjà
F. Massa Ferrari 3 Supertou 8->Mitjà 23->Mitjà 36->Mitjà
L. Hamilton Mercedes 3 Supertou 13->Mitjà 31->Mitjà 42->Mitjà
M. Webber Red Bull 3 Supertou 5->Mitjà 18->Mitjà 38->Mitjà
A. Sutil Force India 2 Mitjà 21->Mitjà 21->Mitjà 46->Supertou
P. di Resta Force India 2 Supertou 8->Mitjà 33->Mitjà  
J. Button McLaren 3 Supertou 4->Mitjà 20->Mitjà 37->Mitjà
R. Grosjean Lotus 3 Supertou 5->Mitjà 19->Mitjà 37->Mitjà
S. Pérez McLaren 3 Mitjà 16->Supertou 23->Mitjà 41->Mitjà
J. Vergne Toro Rosso 3 Supertou 9->Mitjà 24->Mitjà 44->Mitjà
E. Gutiérrez Sauber 2 Supertou 5->Mitjà 27->Mitjà  
V. Bottas Williams 3 Supertou 6->Mitjà 24->Mitjà 40->Mitjà
J. Bianchi Marussia 3 Supertou 9->Mitjà 27->Mitjà 50->Supertou
C. Pic Caterham 2 Supertou 8->Mitjà 33->Mitjà  
M. Chilton Marussia 3 Supertou 6->Mitjà 19->Mitjà 34->Mitjà
G. van der Garde Caterham 3 Supertou 7->Mitjà 16->Mitjà 34->Mitjà

Com podem veure, a excepció de Jules Bianchi, ningú ha portat els pneumàtics supertous més d'un stint, i els únics que l'han fet servir més de 10 voltes (Lewis Hamilton a l'inici i Adrian Sutil a l'últim stint) han obtingut un resultat contraproduent. A Mercedes semblava que volien fer només dos aturades, però no han aturat Hamilton al moment correcte i al final han intentat corretgir-ho passant al pla B, però el mal ja estava fet. També cal dir que una estratègia més bona no hauria canviat gaire el seu resultat final.

Sorprenentment, ningú ha apostat per una estratègia de quatre aturades, degut al comportament de "muntanya russa" que hem vist als temps de la majoria de pilots.

Certament, el cas és que els pneumàtics s'han comportat diferent a cada cotxe i a cada stint si analitzem els temps per volta. La gestió de les rodes per part de cada pilot és el que ha marcat la diferència a final de cursa. Kimi Räikkönen no era el més ràpid amb pneumàtics nous, però el seu volta a volta ha estat el més constant del pilots del podi. Aquest va ser el ritme dels pilots del podi:

<0.2 <0.4 <0.6 <0.9 <1.2 >1.2

Volta Kimi Räkkönen
1 Primera volta
2 1:34.567
3 1:33.365
4 1:33.488
5 1:33.684
6 1:34.365
7 1:33.910
8 1:33.881
9 Pit Stop
10 Pit Stop
11 1:32.317
12 1:32.209
13 1:32.690
14 1:32.239
15  
16  
17  
18  
19  
20  
21  
22  
23  
24  
25  
26  
27  
28  
29  
30  
31  
32  
33  
34  
35  
36  
37  
38  
39  
40  
41  
42  
43  
44  
45  
46  
47  
48  
49  
50  
51  
52  
53  
54  
55  
56  
57  
58