Durs i mitjans per Catalunya

2014-05-07 18:55

Els dos composts més durs per a un circuit amb altes carges d’energia Molts equips introduirán millores en els cotxes per a optimitzar les prestacions, augmentatant així el nivell d'exigència dels pneumàtics. Després del Gran Premi, el circuit acollirà els segons testos de la "in-season" (Entrenaments durant la temporada). Sauber, Toro Rosso, McLaren i Force India, provaran per Pirelli. 

Per: Jordi Ferrer

La Fórmula 1 torna a Europa amb una carrera que, tradicionalment, es una prova clau: el Gran Premi d’Espanya. El circuit de Montmeló es familiar per als equips i amb freqüència utilitzen la tornada a Europa per a introduir millores significatives en els cotxes, dissenyats per a millorar el rendiment i augmentar la carga aerodinàmica. Amb freqüència, això es suma a les exigències que tenen que resistir els pneumàtics en un circuit d’alta energia com en aquest, a causa dels girs ràpids i radicals que posen energia extrema a través de les cobertes. Es per això que Pirelli ha seleccionat els dos composts més durs de la gama de Formula 1 per a aquesta cursa.

 

Paul Hembery (Responsable de Pirelli Motorsport): “Amb freqüència es diu que Barcelona proporciona una fotografia més exacta de la forma en que es va evolucionar  la temporada, perquè un cotxe que funciona bé a Barcelona tindria que funcionar bé a totes parts. El mateix pot dir-se dels pneumàtics, ja que el circuit espanyol es un dels traçats més exigents en els que correm en tot l’any. Girs llargs i ràpids, com el tercer gir, imposen una gran quantitat d’energia en els pneumàtics i com a resultat, la degradació es alta. La superfície de la pista es bastant abrasiva i la temperatura ambient pot ser molt alta, augmentant la carga de treball dels pneumàtics. En el passat, hem vist fins a quatre parades en boxes a Espanya. Amb els canvis que hem fet als pneumàtics d’aquest ant, tenim l’esperança de que no veurem més de tres pit stops per a la majoria dels pilots. Gracies als primers tests de temporada que van realitzar a Bahrain, hem iniciat de forma solida els preparatius per al pròxim any; un treball que ampliarem amb quatre nous equips en Espanya després del Gran Premi”.

 

Jean Alesi (Ambaixador de marca Pirelli): "Per als pneumàtics, Barcelona es un dels circuit més difícils de l’any. La superfície es molt abrasiva, però la principal causa es l’acceleració continua en tots els gris ràpids, que castiguen els pneumàtics darrers en particular. Es per això que comptar amb el millor setup es fa essencial per al control de la degradació. Si no fas cas a això, termines per destruir els pneumàtics darrers i es perd el ritme molt ràpidament. L’altre problema es la frenada i l’acceleració: amb pneumàtics gastats es necessita més temps per a frenar i recuperar la tracció a la sortida dels girs. Serà interessant veure com és comporten els cotxes a Barcelona aquest any: en teoria, amb menys carga aerodinàmica, el traçat tindria ser menys cansat per als pilots del que era en el passat. Però tenim que veure com funcionen les millores que els equips han portat”.

 

El circuit des de el punt de vista del pneumàtic

Barcelona s’usava tradicionalment com a circuit per a les proves d’hivern de pretemporada, però aquest any no ha sigut així, ja que aquestes s’han realitzat a Jerez i Bahrain. Com a resultat, els equips i Pirelli arriben a Barcelona, sense informació sobre el comportament d’aquesta nova generació de cotxes en aquest circuit.

En el traçat català, el costat esquerre del cotxe es el que més sofreix, especialment, el pneumàtic darrer esquerre. Les forces laterals que actuen sobre les dues rodes del costat esquerre són les segones més altes de l’any.


Les altes carregues d’energia que traspassen els composts poden provocar un augment de la temperatura en la superfície del pneumàtic que acensi als 130ºC. Tan sol hi ha una recta llarga, per lo que els pneumàtics no tenen moltes oportunitats per a refrescar-se durant la volta. 

 

El pneumàtic dur es un compost d’alt rang de treball, dissenyat per a les condicions més càlides i més extremes de l’any, mentre que el mitjà es un compost de baix rang de treball, dissenyat per a funcionar amb eficàcia en una amplia varietat de condicions. Aquesta combinació assegura que sempre hi ha una solució per a la amplia gama de circumstancies que es poden veure a Barcelona.


Vuit de les ultimes 10 curses a Barcelona fou guanyades des de la pole position, lo que significa que la qualificació es molt important i la dificultat d’avançar a la pista espanyola. Com a resultat, la estratègia pot ser crucial per a guanyar posicions en pista, tal i com va quedar demostrat a la cursa de 2013.

 

El passat any, Fernando Alonso va guanyar la cursa per a Ferrari amb una estratègia de sprint a quatre pit stops, derrotant a Kimi Raikkonen (Lotus) en el segon lloc. Alonso va establir així un nou rècord en ser el únic pilot en guanyar el Gran Premi al circuit de Montmeló pujant des de la cinquena posició de la graella.

 

Els composts seleccionats:

 

Supertou

Tou

Mitjà

Dur

Australia

 

X

X

 

Malaisia

 

 

X

X

Bahrain

 

X

X

 

Xina

 

X

X

 

Espanya

 

 

X

X

Monaco

X

X

 

 

Canadà

X

X